zaterdag 22 maart 2014

Kastrandjes (met patroon)

Weekend! Meestal rommelen we dan wat aan, maar vandaag hebben we een druk dagje. Natuurlijk de weekendboodschappen, daarna moest ik een MEGA-strijk wegwerken, vanmiddag hebben we een verjaardag en vanavond een etentje. Maar nu....is het even tijd om een berichtje te schrijven. 
ADEMPAUZE !!

Van de week maakte ik een aantal kastrandjes. Ik zal ze meteen even laten zien.

De patroontjes haalde ik overal vandaan. De bovenste haalde ik van dit hele leuke blog. De middelste is een eigen patroon en de onderste kwam uit mijn heel lang bewaarde knipsel, wat jullie misschien wel bekend voorkomt van de pannenlappen.

Ik maakte er nog één, maar omdat dit een witte was én mijn kastje vol was, heb ik die apart op de foto gezet. Via het blog van Hallopeetje kwam ik aan het patroon. Zij plaatste een link naar patroontjes voor een heleboel kastrandjes.

Ik heb gekozen voor deze.

Alle kastrandjes haakte ik met katoen van Catania en haaknaald 3. Gewoon omdat ik dat lekker vind haken. Ik denk dat het ook mooi is om fijnere katoen bijv. Durable no 10) te gebruiken, dan krijg je dat fijnere haakwerk van vroeger.

Van het zelfbedachte kastrandje geef ik jullie graag het patroon.

Afkortingen:
l = losse,
h.v. = halve vaste
v. = vaste
hst. = half stokje
st. = stokje
Haak voor het eerste st. 3 l., en voor elke eerste v. 2 l.

Opzet: haak een koord van lossen in de lengte die je wenst (strak gemeten). Het aantal lossen moet deelbaar zijn door 4.
1e toer: haak in elke l. een st., keer.
2e toer: *1 st., 1 l.*, herhaal
3e toer: *1 v. op het st., 1 v. op de l.*, herhaal
4e toer: *5 l., 1 v. op de 4e v.*, herhalen en eindigen met 1 v.
5e toer: *1 v., 1 hst , 1 st., 1 hst., 1 v. in de lus van 5 l., 1 h.v. op de v.*, herhaal
6e toer: 1 l., * 2 v., 3 l., 1 v. overslaan, 2 v., 1 h.v. op de h.v.*, herhaal.
Afwerking: maak het randje vochtig, span het op maat en laat het drogen.

Zo, dit was het dan voor vandaag. Ik ga nog even andere blogjes lezen. Een fijn weekend allemaal!

1 opmerking:

  1. Dankjewel voor de turorial van je eigen ontworpen kastrandje! Een heel mooi ontwerp en van die mooie geblokte pannenlappen ben ik ook fan!
    Een fijne zondag morgen!