zaterdag 8 maart 2014

Nostalgische pannenlappen (met tutorial)

Toen wij op vakantie waren heb ik deze pannenlappen bedacht. Ze passen goed bij de theedoek met gehaakt randje, die ik vorige week op mijn blog heb gezet. 

Het idee haalde ik uit een heel oud artikel van Margriet (zie de foto hieronder). Ik denk dat dit artikel al wel 25 jaar oud is, want ik verzamelde deze patronen toen wij nog niet zo lang getrouwd waren. En nu zijn we al weer 29 jaar getrouwd!

Toen ik volgens patroon ging haken, werden de pannenlappen erg rommelig en de verhoudingen klopten ook niet. Dus heb ik zelf een patroon bedacht. En dat geef ik jullie graag, met foto's ter verduidelijking.

Ik gebruikte voor deze pannenlappen Catania katoen, 50 gram crème en 50 gram rood 
en een haaknaald nummer 2,5.

Haak met crème 47 lossen + 2 extra (dit is het eerste stokje). 
Eerste toer: Steek in de derde losse vanaf de haaknaald en haak 7 stokjes. Wissel van kleur.
Om van kleur te wisselen is het mooi om van het laatste (crème) stokje de laatste doorhaling alvast met de nieuwe kleur te doen. Dan zul je een mooiere wisseling van kleur hebben (zie de foto).

Haak met rood 8 stokjes en neem tegelijkertijd de crème draad mee met de stokjes. Je haakt als het ware gewoon over de draad heen. Aan het einde van de 8 stokjes lichtjes aan de meegenomen draad trekken, voordat je weer van kleur wisselt.
Hieronder staat een foto hoe dat gaat. Ik heb alleen de rode draad als voorbeeld meegenomen, want dat zie je beter op de foto. 

Haak nu weer 8 stokjes met crème en 8 met rood. Herhaal dit tot je aan het einde van de ketting bent.
 LET OP: bij de laatste 8 stokjes neem je de draad NIET mee. Anders zou de zijkant van de pannenlap heel lelijk worden .
(heb ik geprobeerd, maar dan krijg je heel lelijke lusjes aan de zijkant)

Tweede toer: 2 lossen, 7 stokjes (rood) *8 stokjes crème, 8 stokjes rood* herhalen wat tussen * staat. 

LET OP: bij het wisselen van de kleur tussen het eerste en tweede blok krijg je een vreemd "lusje", zet hier je haaknaald voor (dus óverheen) en steek in. (zie de foto's) . Het lusje verdwijnt dan in het eerste stokje.

Haak zo 4 toeren. Een blok bestaat uit totaal 4 toeren. NEEM AAN HET EINDE VAN DE VIERDE TOER DE DRAAD WEL MEE.
Vijfde toer: wissel van kleur. Haak zo weer 4 toeren, en  herhaal het patroon tot je in totaal 6 blokken hebt gehaakt (dat is dus 24 toeren)  
Zie de foto's hieronder.

Hecht af en stop de draadjes in.

Nu gaan we het randje rond de pannenlap haken. Begin met crème, steek in op de laatst gehaakte toer, halverwege de pannenlap. Haak een halve vaste, *3 lossen, 1 stokje overslaan, steek in in volgende stokje, maak een vaste*, herhalen wat tussen de * staat. 
Je krijgt op elke blok 4 boogjes.

Maak in de hoeken een extra boogje, dan gaat het hoekje niet opkrullen(zie de foto hieronder).

Maak in één van de hoeken een boogje van 15 lossen. Dit is het ophanglusje.

Sluit het laatste boogje met een vaste en werk de draadjes weg. Even opstrijken en je pannenlap is klaar.

Maak op dezelfde manier nog zo'n pannenlap. Succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen