donderdag 10 april 2014

Verjaardagscadeau (met gratis haakpatroon theedoekrandje)

Jaaaa, het kan erop!!! 
Ze heeft het vanmorgen gekregen. Wat dan? Het verjaardagscadeau wat ik voor een dierbaar iemand maakte.

Rood met wit is de kleur die precies bij haar andere accessoires in de keuken past. Ik haakte voor haar twee pannenlappen uit grootmoeders tijd. Het patroon vond ik op het blog van De gelukkige naaister
Ook maakte ik een theedoek met gehaakt randje. Met een beetje fantasie zie je hier een bloesemrandje in. 
Twee flessen kregen een jasje van rood-witte ruitjesstof met een kantje van broderie. De "etiketjes" hierop zijn geborduurd en er later op geappliqueerd. Het geheel heb ik ingepakt in folie. Het zag er toen zó uit.

Ik kreeg het niet mooi op de foto, want dat folie spiegelt zo, maar dan hebben jullie tóch een indruk. Het geheel werd met heel veel enthousiasme ontvangen; met andere woorden: ze vond het écht erg leuk (en de rest van de gasten óók). En dat is voor mij natuurlijk heerlijk. Ik bloosde tot achter mijn oren  ;-)

Voor het randje om de theedoek werd ik geïnspireerd door de lenterandjes van Inhaken, maar ik heb het patroon helemaal aan moeten passen, want anders werd het een veel te breed, flodderig randje. Mijn versie is als volgt:

Patroon randje theedoek:
Eerst een randje langs de theedoek haken met een dunne haaknaald en dunne katoen. Ik haakte met Durable nr.10 en haaknaald 1,5, als volgt:
* steek half in de zoom van de theedoek en maak een vaste met een lange lus, 3 lossen, 1 vaste (weer half in de zoom van de theedoek) en herhaal dit tot je helemaal rond bent. Sluit met een halve vaste en haal de draad door. Knip af.
 Je hebt nu een randje van lossen waar je je bloesemrandje op kunt haken.
Ga nu verder met haaknaald 3 en bijpassende katoen (ik gebruikte Catania) in de kleur wit. 
* 2 vasten in elke lus van 3 lossen* Haak weer helemaal rondom en sluit met een halve vaste, draad doorhalen en afknippen.
Ga verder met groen. 
* 1 vaste, 1 losse, 1 vaste in dezelfde steek, 1 vaste overslaan*. Herhaal van * tot * tot je weer rond bent. Let op: maak in de hoeken een steekje extra, dan ga je mooier de hoek om. Sluiten met halve vaste, draad doorhalen en afknippen.
Ga verder met rood.
* 1 vaste in de lus (die gemaakt is door de losse), 3 lossen, 1 vaste in dezelfde lus* Herhaal van * tot * tot het einde, sluit met halve vaste, draad doorhalen en afknippen. 
Werk de draadjes weg en strijk op.

Nog een paar fotootjes.
Helaas zit ik nog steeds te klooien met het plaatsen van twee fotootjes naast elkaar. Ze komen bij mij dan niet netjes naast elkaar.... balen. Nou, dan maar onder elkaar. Daar moet ik toch nog eens meer mee oefenen, haha. Het irritante is dat het me een keer wél gelukt is, maar nu niet meer.

Met een tevreden gevoel sluit ik dit berichtje af. 
Groetjes en een fijne dag.

3 opmerkingen:

  1. Fantastische keuken set! En die pannenlappen zijn leuk met die streep en zo gezellig. Groetjes Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi zijn die pannenlappen, hè, dank je wel voor het patroon. Ik heb naar je blog verwezen, hoor......:-D

      Verwijderen
  2. Wow, what a wonderful set!! Super ♥
    Sunny greetings, Nata