donderdag 1 mei 2014

Waxinelichtjes met tulpenrandje.

Gisteren was het zulk lekker weer, dat ik halverwege de middag heerlijk buiten onder het afdak van ons tuinhuis heb zitten haken. 
Jongste zat daar al een tijdje met zijn laptop, te werken aan zijn schoolproject.....en dat nog wel in zijn vakantie. Super!

Een tijdje geleden kocht ik bij de Action glaasjes voor waxinelichtjes. Op internet bij Ellebel kwam ik een leuk tulpenrandje tegen. Dat randje heb ik gebruikt toen ik de potjes omhaakte. Dit is het resultaat:


Het is een snel en gemakkelijk werkje, een heerlijk tussendoortje. Het zijn alleen wel aardig wat draadjes die je weg moet werken. Ik heb die draadjes niet meegehaakt, omdat ik dat niet zo netjes vond. Je zag ze dan een beetje zitten, en daar ga ik me aan ergeren, is mijn ervaring. ;-)

Omdat mijn potjes taps toelopen, moest ik zelf het patroon uitrekenen. Ik heb het uitgeschreven en geef het jullie graag door. Ik gebruikte Catania katoen en haaknaald nr. 3.

Patroon waxinelichtjeshouder (Action) met tulpenrandjes

39 lossen, sluiten tot een ring. (of een koord van lossen,  wat heel strak (liever iets te klein dan te groot) om het potje past. Aantal lossen moet deelbaar door drie zijn.)
1e toer: 39 v., sluit de toer met een h.v.
2e toer: 39 v. sluit de toer met een h.v.
3e toer en 4e toer: tulpenrandje  volgens onderstaand schema (toer 2 en 3) (patroon komt van het blog van Ellebel)


5e toer: 42 v., sluit de toer met een h.v.
6e toer: 42 v., sluit de toer met een h.v.
7e en 8e toer: tulpenrandje volgens bovenstaand schema ( toer 2 en 3)
9e toer: 45 v., sluit de toer met een h.v.
10e toer: 45 v., sluit de toer met een h.v.
11e toer: picotje als volgt: 1 v. *(3 l., 1 hv. in de 1e l.), 2 v*, herhalen wat tussen ** staat., eindigen met 1 v., sluit de toer met een h.v.

Alle draadjes netjes wegwerken. Plak het "hoesje"eventueel met een beetje dubbelzijdig tape aan het waxinelichtje vast, dan glijdt het er niet steeds vanaf.



Een hele fijne dag allemaal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een bericht achterlaat, ik lees ze met plezier.
Groetjes, Jannie